This page is hosted for free by cba.pl, if you are owner of this page, you can remove this message and gain access to many additional features by upgrading your hosting to PRO or VIP for just 5.83 PLN.
Do you want to support owner of this site? Click here and donate to his account some amount, he will be able to use it to pay for any of our services, including removing this ad.
Strony WWWSerwery VPSDomenyHostingDarmowy Hosting CBA.pl

Get Adobe Flash player
Komputery | Akcesoria | Konsole | Oprogramowanie 
 Strona główna | Ostatnio dodane | Lista | Galeria fotografii | Linki | Kontakt
Cobra 1

Cobra 1 to polski 8-bitowy mikrokomputer domowy do samodzielnej budowy zaprojektowany w latach 1984-1986 przez mgr inż. Andrzeja Sirko i mgr inż. Grzegorza Gancarza. Dokumentację i schematy komputera publikowano na łamach czasopisma Audio-Video w latach 1984-1988. W 1986 roku płytę główną komputera Cobra 1 wyprodukowaną przez firmę TORAL w ilości około 500 sztuk sprzedawało Centralne Biuro Turnieju Młodych Mistrzów Techniki ZG ZSMP w Warszawie.
Pod względem konstrukcji i możliwości funkcjonalnych komputer Cobra 1 wzorowany był na brytyjskim mikrokomputerze ZX 81 firmy Sinclair, jednakże nie jest z nim w pełni zgodny. Mimo, iż komputer zaprojektowano z myślą o zastosowaniach domowych, możliwe było również wykorzystanie Cobry 1 jako programowalnego sterownika lub kontrolera w systemach pomiarowych, np. jako stacji pomiarowej pola hydrodynamicznego okrętów.
Komputer oparto na mikroprocesorze Zilog Z80A taktowanym z częstotliwością 3,25 MHz, z wykorzystaniem telewizora jako monitora i magnetofonu jako pamięci masowej.
Pamięć operacyjna komputera w zależności od zastosowanych układów pamięci miała pojemność od 16 do 48 kilobajtów w przypadku zastosowania od 8 do 24 układów 4116 lub 64 kilobajtów w przypadku zastosowania 8 układów pamięci 4164.
Pamięć stałą komputera stanowił układ pamięci programowalnej EPROM 2716 lub 2732 z 2-kilobajtowym systemem operacyjnym Monitor. System Monitor umożliwia między innymi wprowadzenie danych w kodzie szesnastkowym z klawiatury, wyprowadzenie danych umieszczonych w pamięci operacyjnej w postaci szesnastkowej na urządzenie zewnętrzne, możliwość zmiany zawartości komórek pamięci i rejestrów procesora, wyświetlenie zawartości rejestrów procesora, wykonanie programu od zadanego adresu oraz wprowadzenie lub wyprowadzenie danych z pamięci operacyjnej na magnetofon.
Jako pamięć RAM monitora ekranowego służącego do przechowywania kodów znaków przeznaczonych do wyświetlania, zastosowano dwa układy pamięci 2114 o pojemności 1 kilobajta.
W podstawowej wersji komputera zastosowano generator znaków alfanumerycznych w postaci układu MCY7304AA będącym statyczną pamięcią ROM z zapisanym zbiorem 64 znaków alfanumerycznych reprezentowanych w kodzie ASCII: litery wielkie alfabetu łacińskiego, cyfry i znaki specjalne.
Komputer posiada modulator do generowania obrazu na telewizorze. Obraz wyświetlany na TV składa się z 24 wierszy, z których każdy zawiera 32 znaki.
Na potrzeby komputera zaadaptowano interpreter języka Basic będący zmodyfikowaną wersją języka Microsoft Basic dla TRS-80L2 stosowanego również w mikrokomputerze Meritum oraz język programowania Asembler. Interpreter języka Basic po wprowadzeniu z magnetofonu do pamięci RAM zajmuje jej pierwsze 8 kilobajtów, pozostawiając pozostały obszar pamięci do dyspozycji użytkownika.
Adaptacja języka Basic dla komputera Cobra 1 umożliwiła zastosowanie zamiast układu MCY7304AA, generatora znaków alfanumerycznych i semigraficznych w postaci zaprogramowanej pamięci EPROM 2716. Generator znaków alfanumerycznych i semigraficznych zawiera duże i małe litery według kodu ASCII, 64 znaki semigraficzne, dodatkowe 32 znaki semigraficzne do innych zastosowań oraz 64 znaki dla własnych potrzeb i pomysłu użytkownika. Umieszczenie w pamięci znaków graficznych znacznie rozszerza możliwości graficzne komputera, dając dwukrotnie lepszą rozdzielczość obrazu: 48 x 64 oraz trzystopniową skalę jasności każdego pola (pole jasne, szare lub ciemne).
Transmisja danych przy współpracy z magnetofonem odbywa się w dwóch trybach: w standardzie ZX 81 z szybkością około 300 bitów/sekundę (przy sterowaniu przez Basic) i w standardzie systemu Monitor z szybkością około 2400 bitów/sekundę. W komputerze zastosowano bardzo ciekawe rozwiązanie w przypadku pojawienia się błędu odczytu danych z magnetofonu. W przypadku, gdy taki błąd nastąpi, wystarczy jedynie cofnąć taśmę nieco w tył i powtórzyć polecenie wczytywania. Nie ma potrzeby wczytywania całego programu od początku, gdyż system Monitor wczyta jedynie kolejne dane od momentu wystąpienia błędu odczytu.
Do zasilania komputera w przypadku zastosowania układów pamięci RAM 4116 wymagane są trzy wartości napięć o podanych natężeniach prądu: +5V/1,5A, +12V/0,25A i -5V/5mA. W przypadku zastosowania układów pamięci 4164 do zasilania komputera wymagane jest jedynie +5V/1,5A.
Klawiatura komputera samodzielnej budowy składa się z 40 klawiszy.
Komputer wyposażono w układ RESET.
Sygnał dźwiękowy generowany jest za pomocą dołączonego głośniczka.
Wyprowadzenie linii adresowych, danych i kontrolno-sterujących oraz 6 linii wyboru urządzenia w postaci złącza (portu rozszerzenia) na płycie głównej komputera umożliwia dołączenie do komputera dodatkowych interfejsów i urządzeń Wejścia/Wyjścia takich jak drukarka czy dalekopis. Schematy interfejsów wraz z ich opisem publikowano na łamach czasopisma Audio-Video.
Na łamach czasopisma Audio-Video opublikowano również kilka przykładów oprogramowania napisanego w języku Basic dla komputera Cobra 1: Disasembler, Biorytm oraz klika prostych gier np. Master Mind i Bombardowanie. Na komputer Cobra 1 powstało również kilka innych gier napisanych w języku Basic przez użytkowników tego komputera. Najbardziej zaawansowaną grą na komputer Cobra 1 jest gra p.t. Nalot. Gra do uruchomienia wymaga 64 kilobajtów pamięci RAM i została napisana w dwóch wersjach: dla komputera Cobra 1 ze standardowym generatorem znaków oraz w wersji z generatorem znaków semigraficznych. Inne tytuły gier dla komputera Cobra 1 to: Mini Riders, Łapanie Jajek, Odwracanka, Wilk i Owce, Tenis i Fanty.
Koszt komputera z 16-kilobajtową pamięcią RAM, bez obudowy i zasilacza, według poziomu cen z 1984 roku wynosił około 32000 zł.

Dane techniczne:
Szczegółowe dane techniczne:
Typ komputera: domowy 
Producent: COBRESPU / Wydawnictwo SIGMA-NOT 
Miejsce produkcji: Polska 
Data produkcji: 1986 
System operacyjny: Monitor + interpreter języka Basic i Asembler 
Procesor: Zilog Z80A 
Prędkość procesora: 3.25 MHz 
Koprocesory: MCY7304AA (generator znaków)
UCY74S412 (programowalny układ Wejścia/Wyjścia) 
Pamięć RAM: od 16 do 48 kB (od 8 do 24 układów 4116) lub 64 kB (8 układów 4164) 
Pamięć VRAM: 1 kB (2 układy 2114) 
Pamięć ROM: 2 kB (system Monitor) + 2 kB (generator znaków) 
Tryby tekstowe: 32 x 24 
Tryby graficzne: 64 x 48 (tryb semigraficzny) 
Liczba kolorów: 2 (monochromatyczny: czarny i biały, z możliwością rozszerzenia do 3 poziomów jasności w trybie semigraficznym) 
Dźwięk: 1 kanał z głośnika 
Porty Wejścia/Wyjścia: klawiatura
magnetofon
wyjście TV
głośnik
port rozszerzenia (drukarka)
zasilacz 
Wbudowane media: brak 
Klawiatura: profesjonalna, QWERTY, 40 klawiszy 
Zasilacz: zewnętrzny, +5V/1.5A, +12V/0.25A, -5V/5mA 
Wymiary: płyta główna: 30.70 cm (S) x 21.10 cm (G) 
Waga:  
Kraj pochodzenia: Polska 
Lata produkcji: 1984 - 1986 
Cena początkowa: 32000 zł (Polska, 1984) 
Dodatkowe informacje:  

Fotografie:


Akcesoria:


Wstecz
Copyright © 2006-2019 retro-komputery.pl